IWC PORTUGUESE 7 DAYS GEN VS SUPER REP

IWC Portuguese 7 Days Gen Vs Rep

Salam semua. Selamat berpuasa dan di kesempatan ini saya ingin menggucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin.

Pertama sekali saya ingin memohon maaf kerana agak lama tidak update blog saya ini. Saya agak sibuk sejak bulan April yang lalu hingga ke hari ini. Maklumlah saya full time base dalam industri oil & gas. Dan dalam keadaan sekarang, harga minyak yang menjunam membuatkan ramai dari kalangan rakan-rakan hilang pekerjaan.

 

Jom kita focus perbandingan jam seperti sebelum ini. Untuk pengetahuan pembaca semua, setelah lama saya berkecimpung dalam dunia jam ini (baru beberapa bulan jer sebenarnya) saya peroleh banyak ilmu mengenai jam replika. Seperti saya maklumkan dalam post saya sebelum ini, jam terbaik adalah jam super replika.

Pada masa ini, saya sudah mempunyai supplier jam first class & super replika. Harganya bermula RM1.4k ke atas. Mungkin anda rasa mahal, tetapi saya cadangkan anda periksa harga jam super replika dan first class di Petaling Street atau Sg.Wang. Tanyakan kepda mereka anda mahu jam show room. Anda jangan terkejut jika lihat harganya bermula RM3k ke atas dan mereka akan mendesak anda untuk membeli dan anda akan rasa terperangkap. Tak percaya anda boleh cuba dahulu.

Mari kita focus jam seperti tajuk di atas, IWC Portuguese 7 Days. Untuk pengetahuan pembaca, jam model ini merupakan jam super replika terbaik pernah di hasilkan sehingga tahun 2015. Kilang-kilang replika di China, melaburkan sejumlah wang yang besar untuk “reverse-engineering” jam model ini. Dan hasilnya sangat menggagumkan. Mari kita lihat beberapa perbandingan jam super replika ini dengan original. Gambar ini saya ambil dari blog negara China.

 

2_zpstuvrsqgf3_zps3fk4w2po5002_zps8hpsjwmu654256600c3387442103b186570fd9f9d52aa0e9_zpsoxmmhlogiwc clasp compare_zpsqobvma49zf v2 highlight_zps9ysceo6n

 

Nah, anda masih belum kagum lagi dengan hasil super replika ini? Setakat ini, inilah replika terbaik pernah di hasilkan di atas muka bumi ini. Mungkin tahun 2016 ini akan ada lagi replika yang lebih baik. Secara keseluruhan saya melihat industri jam replika telah maju jauh ke hadapan berbanding beberapa tahun dahulu.

Dari segi luaran, boleh di katakan hampir 100% sama! Dari segi saiz, dimension, warna dan material – semua sama. Hanya berbeza sedikit pada “movement” sahaja. Jika anda tiada jam original di sebelah, adalah mustahil untuk anda katakan ini adalah jam replika. Kenapa saya berani cakap sedemikian? kerana saya sendiri sudah memiliki jam ini dalam koleksi saya.

 

Model  ini mempunyai dua subdial, satu subdial untuk saat dan satu lagi subdial untuk power reserve. Dan untuk pengetahuan anda, kedua-dua function ini tepat seperti jam original. Saya sendiri memiliki jam ini, dan power reserve jam ini dapat bertahan selama 4 hari jika tidak di pakai langsung! 4 hari!

Jam sehebat Seiko, Panerai yang original sekali pun hanya mampu bertahan 3 hari jika tidak di pakai. Tapi jam replika ini mampu bertahan selama 4 hari jika tidak di pakai. Jam yang original untuk model ini mampu bertahan selama 7 hari jika tidak di pakai, sebab itu model ini di namakan “7 Days”.

 

IMG_2792

IMG_2790[1]

 

Gambar di atas adalah jam saya sendiri. Saya telah masuk ke beberapa kedai jam mewah di sekitar KL, dan saya mendapat pujian tak putus-putus dari penjual jam di kedai2 sana. Mereka semua menyangkakan saya memakai jam original. Harga pasaran untuk jam ini bermula dari RM40k hingga RM80k bergantung pada material jam. Lagi banyak warna emas pada jam ini maka lagi mahal harganya. Macam jam saya, harga di pasaran adalah RM40k dan merupakan model termurah sekali (sebab itu saya memilih warna ini)

 

Jika anda berminat, anda boleh hubungi saya di 012-5642642. Setakat ini saya mejual jam ini bermula harga RM2.2k dengan jaminan 6 bulan. Jam ini juga kalis air sehingga 30m tetapi tiada warranty diberikan untuk “water resistant” kerana supplier bimbang jika tombol jam (tombol untuk adjust jarum jam dan date) tidak diketatkan dengan betul juga akan menyebabkan air masuk. Tapi saya cadangkan jangan biarkan jam ini terkena air. Saya pasti pemilik jam yang original pun sayang nak bairkan jam ini terkena air.

Buat masa sekarang, saya juga memiliki satu lagi model ini dan saya bercadang untuk melepaskannya. Saya letakkan gambar di bawah untuk tatapan pembaca. Saya ingin lepaskan pada harga RM1.8k dengan jaminan masih berbaki 3 bulan. Jam ini 100% macam baru kerana saya pakai hanya sekali. Langsung tiada masalah. Saya akan berikan tali berwarna hitam kerana tali warna coklat ini saya pinjam dari model original rakan.

l1040782l1040868

 

Berminat, boleh WhatsApp saya di 012-5642642. Terima kasih semua kerana sudi meluangkan masa.

Salam Ramadhan & Salam Aidilfitri.

 

 

 

Leave a comment